Na ovogodišnjoj O'Reillyjevoj
TOC (Tools of Change for Publishing)
konferenciji održanoj u New Yorku od 13. do 15. veljače mnogo je prostora
pridano predstavljanju modela tzv. agilnog nakladništva. Rasprave i zaključci,
uz mnogo popratnog materijala, dostupni su na http://www.toccon.com/toc2012 i http://radar.oreilly.com/publishing/
.
Zastupnici agilnog
nakladništva pristupe („agilne metodologije“) preuzimaju iz područja razvoja i
objavljivanja softvera. Manifesto for
Agile Software Development (http://www.agilemanifesto.org/)
prihvaćen u veljači 2001. temelji se na 12 načela, među kojima su, primjerice,
zadovoljavanje korisničkih potreba kroz ranu, kontinuiranu i čestu isporuku
softverskih rješenja, prihvaćanje korisničkih primjedbi i zahtjeva za
izmjenama, izgradnja projekata oko motiviranih pojedinaca, kontinuirana
suradnja programera i korisnika programskih rješenja s naglaskom na osobnim
susretima, kontinuirano nastojanje na tehničkoj izvrsnosti i kvalitetnim
dizajnerskim rješenjima itd.
Agilna metodologija
u razvoju softvera koja proizlazi iz navedenih načela opisana je kao niz
strategija za vođenje projekata i procesa temeljenih na kratkim kreativnim
ciklusima, malim samoorganiziranim radnim timovima, cijepanju kompleksnih
zadaća u manje ostvarive ciljeve i, naposljetku, na pretpostavci da prilikom
započinjanja projekta nije uvijek moguće znati kako će izgledati završni
proizvod.
Kristen McLean,
izvršna direktorica tvrtke Bookigee (http://bookigee.com)
smatra da se agilne metodologije mogu implementirati i u nakladništvu polazeći
od vrlo sličnih načela. Adekvatno agilno okružje primjenjivo u svijetu
nakladništva imalo bi šest oslonaca:
–
samoorganizirane motivirane timove s fleksibilnim vještinama čiji su članovi
iznimno talentirani i usto interdisciplinarno obrazovani pojedinci
–
odgovornost i snaženje takvih timova kojima „treba dati što im je potrebno i s
punim im povjerenjem prepustiti da rade svoj posao“
–
održivi razvoj koji osigurava kontinuirani radni ritam; opseg realno ostvarivog
posla u danu ne smije biti premašen, a bolje je i smanjiti očekivanja i odreći
se određenih karakteristika proizvoda nego kasniti s isporukom
–
komunikacija licem u lice najefikasnija je forma komunikacije, pa svi članovi
tima uvijek moraju raditi zajedno na jednom mjestu
–
česta isporuka gotovih proizvoda, pri čemu se podrazumijeva „radije tjedna nego
mjesečna isporuka“
–
jedino mjerilo uspjeha je gotov proizvod, stoga se treba usredotočiti na
rezultat, a ne na procese, dokumentaciju, ili primjerice interne samoanalize
koje korisnicima ne znače ništa.
Iznimno je važno
razlikovanje dviju primjena agilnih metodologija u nakladništvu koje McLean ističe:
prvo, primjena pri stjecanju i razvoju sadržaja i drugo, primjena u
optimalizaciji organizacije nakladničke proizvodnje.
Agilni razvoj
sadržaja temelji se na ideji diseminacije stvorenog sadržaja na različite
platforme – od različitih tiskanih platformi do mrežnih stranica, app-ova, itd. Drugim riječima, jednom
stvoreni digitalni sadržaj isporučuje se na sve raspoložive platforme.
Agilna organizacija
nakladničke proizvodnje pretpostavlja urušavanje uobičajenog nakladničkog lanca
koji podrazumijeva put rukopisa od autora preko urednika, recenzenta, lektora,
grafičkog urednika itd. do čitatelja. Nakladnički se lanac mijenja spomenutim
malim timovima koji se sastoje od četiri do pet talentiranih pojedinaca koji
zajedno posjeduju ključni „kolektivni set vještina“ – nužno uredničkih,
dizajnerskih, marketinških, računalnih (obavezno je poznavanje XHTML-a),
poslovnih i sl. Članovi tima zajedno rade na razvoju rukopisa (sadržaja) od
trenutka njegova stjecanja pod nadzorom iskusne osobe čija je temeljna zadaća
stvoriti poticajno radno okružje i ukloniti sve prepreke s kojima se timovi
tijekom rada susretnu.
Donekle drugačiji
model agilnog nakladništva predstavio je Dominique Raccah iz Sourcebooksa (http://www.sourcebooks.com/) – njegova
je cjelovita prezentacija s TOC-a dostupna na http://www.toccon.com/toc2012/public/schedule/detail/23005
. U odnosu na Kristen McLean, Raccah naglašava važnost uloge korisnika
(čitatelja) u samom procesu razvoja rukopisa, te model agilnog nakladništva
(koristi akronim APM – Agile Publishing
Model) predstavlja kroz formulu stvaranje + interakcija + suradnja =
završena (cjelovita) knjiga.
Budući da ovakav
model podrazumijeva „zajednički rad autora i zajednice pri oblikovanju i doradi
sadržaja tijekom razvoja knjige iz inicijalne faze i tijekom njezina puta kroz
interaktivne digitalne platforme do završnog, objavljenog proizvoda“ on uvelike
mijenja uobičajenu predodžbu stvaranja autorskog djela. Raccah smatra da
zajednica (community network) treba
biti uključena u razvoj proizvoda jer autoru daje povratnu informaciju s
obzirom na oblikovanje i formatiranje sadržaja pri čemu sadržaj zajednici postaje prihvatljiviji, zajednica se kroz sadržaj povezuje, a
u konačnici može nadopunjavati autorski sadržaj koji prema potrebi postaje
modularan i time prikladniji specifičnim potrebama pojedinih korisnika.
Uloge nakladnika u
Raccahovu modelu su sljedeće: stvaranje i omogućavanje konverzacije i
partnerstva između autora i čitatelja, omogućavanje autoru (a ne nakladniku) da
bude lider pri oblikovanu sadržaja i davanje autoru cjelovite potrebne podrške
pri stvaranju autorskog djela.
Svi sudionici
konferencije suglasni su da agilno nakladništvo nije „gotova stvar“, već ideja
koju očekuje još mnogo propitivanja. Tri postavke zaslužuju posebnu pozornost:
–
mijenjanje postojeće funkcionalne organizacije nakladničkih tvrtki, koja
podrazumijeva uobičajeni slijed radnji (stručno uređivanje, jezično uređivanje,
likovno uređivanje, dizajniranje, grafička priprema, objavljivanje, promocija
itd.) timovima koji sve rade odjednom
–
razvoj rukopisa koji omogućuje istodobno objavljivanje na svim raspoloživim platformama:
u raznorodnim tiskanim djelima, na osobnim računalima, na tablet računalima, na
mobilnim platformama i na specijaliziranim uređajima za čitanje teksta (e-book readers)
–
uključivanje budućih čitatelja u razvoj rukopisa (s pravom intervencije u
sadržaj), što uvelike mijenja ne samo uobičajene prakse stvaranja autorskog
djela, nego i položaj i predodžbu autora; od svega navedenog, ova se postavka
čini najteže izvedivom.
Tek šira praktična
primjena „agilnih metodologija“ može pokazati potencijale i nedostatke modela
agilnog nakladništva, a posebice njegovu primjenjivost u odnosu na različita
nakladnička područja. Jednako tako, bit će vrlo zanimljivo pratiti koliko će se
u modelu agilnog nakladništva koristiti tiskane platforme za distribuciju sadržaja,
budući da je ono postalo moguće tek u digitalnom okruženju. Prognoziranje
budućnosti uvijek je proročka domena, pa se za sada možemo ograničiti tek na
praćenje i vrednovanje ostvarenih „agilnih projekata“.
Nema komentara:
Objavi komentar