Dana 14. ožujka
2012. službeno je objavljeno da Encyclopaedia Britannica više neće izlaziti u tiskanom obliku (http://www.corporate.eb.com/?p=508).
Vijest o gašenju tiskane verzije enciklopedije koja izlazi od 1768. godine
popraćena je uglavnom neutralno – budući da su upućeni očekivali takav rasplet
događaja – uz tek pokoji senzacionalistički izračun poput onog „o 32 sveska
težine 129 funti (58 kilograma)“, koliko je imalo posljednje tiskano izdanje iz
2010. godine. Odluka o ukidanju tiskane verzije nije donesena naprečac niti je „digitalna
budućnost“ iznenadila nakladnika Britannice. Tvrtka je u priopćenju o gašenju
tiskane inačice navela da je već ranih 1970-ih istraživala mogućnosti
digitalnog nakladništva, da bi 1989. objavila prvu CD-ROM verziju, a 1994. i
prvu on-line verziju enciklopedije.
Tijekom posljednjih 20-ak godina Britannica se suočila i s vrlo ozbiljnim konkurentima. Od
1993. Microsoft objavljuje Encartu (do
2009. i kao CD ili DVD izdanje, a otada isključivo on-line) čija je temeljna prednost bila multimedijalnost, a od
2001. konkurencija svim komercijalnim projektima postaje nova enciklopedija s otvorenim
pristupom – Wikipedia.
Dok je Encarta pokazala koliko koristi digitalno
nakladništvo može imati od multimedijalnog pristupa sadržajima kombinirajući
tekst sa zvučnim, slikovnim, filmskim i sl. zapisima, Wikipedia je prouzročila golemu
revoluciju u pristupu izradi referentne literature mijenjajući formalno
akademsko znanje kolektivnom mudrošću milijuna amatera.
Govoreći o fenomenu
Wikipedie Chris Anderson u Dugom repu (hrvatski prijevod objavila
je Naklada Jesenski i Turk 2008.) ističe
upravo da se, prema uvriježenom shvaćanju, „enciklopedije ... ne rade tako. Od
samog početka prikupljanje mjerodavnog znanja bio je posao učenjaka“ i nadalje „klasičan
model enciklopedije nadzirani je popis prihvaćene kulturne pismenosti“.
Pouzdanost Wikipedie često je osporavana
upravo stoga što nema akademsko zaleđe, pa iako ona ne bi trebala biti ključni
izvor informacija već polazište za njihovo istraživanje, ona je zahvaljujući s
jedne strane broju okupljenih entuzijasta, a s druge jednostavnosti unosa stekla
primat u brzini uključivanja novih natuknica sadržavajući i one koje ni jedna
druga enciklopedija niti ima niti ih pokušava uključiti (npr. kontrola spama). Za usporedbu, Britannica je natuknicu o globalnom zatopljenju –
već desetljećima poznatom problemu – uvrstila tek u posljednje tiskano izdanje
iz 2010. godine.
Zašto je ovakav
rasplet s Britannicom bio očekivan? Nakon niza pokušaja i pogrešaka koji su se intenzivirali
početkom novog tisućljeća, postalo je jasno da referentna literatura pripada među
potencijalno najzahvalnije i najbolje primljene proizvode elektroničkog
nakladništva. John B. Thompson je prvi u jednoj znanstvenoj monografiji
(Books in the Digital Age, Cambridge,
Polity Press, 2005.) naveo temeljne komparativne prednosti elektroničkih
inačica referentnih publikacija u odnosu na tiskane:
1.
čitatelj najčešće traži samo jednu natuknicu – u elektroničkom izdanju je
pomoću opcija pretraživanja pronalazi mnogo brže nego u višesveščanom tiskanom
izdanju
2.
natuknice se pomoću poveznica mogu povezati s drugim natuknicama sličnog
sadržaja, a kretanje među njima svodi se na „jedan klik“
3.
elektronička se referentna izdanja mogu brže ispravljati i nadopunjavati – dok su
ispravke i nadopune npr. tiskanih enciklopedija moguće tek kod novog izdanja,
e-enciklopedije se nadopunjuju i ispravljaju na dnevnoj razini
4.
multimedijalnost čitatelju daje potpuniju informaciju o temi – tiskana su
izdanja ograničena na tekst i različite ilustracije, a e-izdanja mogu
sadržavati zvučne i filmske zapise, različite animacije i sl.
5.
broj natuknica u tiskanoj je referentnoj literaturi ograničen opsegom izdanja,
a u e-izdanju on, barem deklarativno, može biti neograničen
6.
elektroničku referentnu literaturu može koristiti svatko s računalom povezanim
na internet, bez vremenskih i prostornih ograničenja (kao npr. u „klasičnim“
knjižnicama).
Navedene prednosti
e-publikacija potaknule su nakladnika Britannice na odustajanje od tiskanog izdanja
enciklopedije, što će mu zasigurno omogućiti veću usredotočenost na digitalno
izdanje i kontinuirano povećanje njegove kvalitete. Posljednje tiskano izdanje Britannice vjerojatno će pak postati
bibliofilski mamac, kao što se obično događa kada je riječ o prvom i
posljednjem velikih nakladničkih projekata.
Slučaj Britannica
rezultira s najmanje dva bitna zaključka.
Prvo, nakladnici referentne literature moraju kontinuirano
propitivati i razvijati nove oblike nakladništva, pravodobno se usmjeravajući na
nove i uvijek novije platforme poput primjerice tzv. tablet računala, specijaliziranih uređaja za čitanje e-tekstova, ali
i pametnih telefona. Odluka nakladnika jedne od najuglednijih svjetskih
enciklopedija nije donesena na prečac nego je rezultat dugogodišnjeg
istraživanja kako karakteristika samog proizvoda tako i korisničkih navika, a
jednostavnost korištenja on-line referentne literature nalaže investiranje u
taj oblik nakladništva.
Drugo, slučaj Britannice ni u kom slučaju nije moguće generalizirati i iz njega
izvoditi zaključke koji bi se odnosile na sve nakladničke proizvode. Referentna
literatura specifičan je nakladnički proizvod, jedan od najzahtjevnijih, a
procesi povezani s njim ne mogu se preslikavati na druga nakladnička područja,
poput primjerice, književnosti, slikovnica, udžbenika i sl. Iz slučaja Britannica moguće je izvoditi zaključke
o budućnosti objavljivanja referentne literature, ali ne i o nakladništvu
općenito.
Nema komentara:
Objavi komentar